Sunday 26 February 2012

SEJENAK TERFIKIR

Bismillahirrahmanirrahim..
Ketika saya mengelamun, adakah kita menggunakan akal yang diberikan oleh Allah untuk memikirkan hikmah sesuatu perkara itu? Adakah kita layak menggunakan apa yang ada dibumi-Nya jika kita tidak mengenali pencipta kita? Sebenarnya kita leka dan lalai dengan suruhan-Nya, padahal kita tahu yang mana baik dan buruk. Kerana tidak mengawal nafsu, maka berlumba-lumbalah syaitan menghasuti kita. Pernah saya bermimpi mengenai bencana alam seperti banjir besar dan tanah runtuh, subhana'allah. Mungkin mimpi-mimpi itu membuatkan saya untuk berfikir dan mengingati-Nya supaya saya tidak mengabaikan suruhan-Nya. Pernah juga saya beritahu pada kekawan saya yang saya bermimpi apa ang saya mimpi tu tapi di ejeknya kata saya banyak dosa dan terus saya berkata; 'kalau orang yang melakukan kejahatan lebih dari saya tapi tak bermimpi macam tu, adakah dia tak banyak dosa'. Mereka layan tak layan bila saya soal mereka balik pada mereka, itu bermakna jawapan yang mereka bagi tu adalah ejekan je. Tapi saya tetap tersenyum dengan jawapan yang diberi oleh mereka, kerana saya tetap hormat pada kekawan saya walaupun mereka ejek saya. Pernah tetiba saya menangis bila saya berfikir persoalan-persoalan yang bermain dalam kepala saya. Dalam keadaan itulah baru saya sedar betapa dunia ini hanyalah sementara saja, ingatlah wahai hamba allah bahwa bumi nie sebenarnya sudah semakin tua dan masa pula semakin singkat. Dengan itu, marilah kita mendekati diri kita kepada-Nya supaya hidup kita diberkati Allah s.w.t di dunia dan akhirat kelak. Insya'ALLAH, Amin Ya Rabbal Alamiin...

No comments:

Post a Comment