Saturday 24 March 2012

MANUSIA ZAMAN SEKARANG

 Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah! pagi yang buat kali rasa tenang sambil mendengar lagu nasyid kumpulan Rabbani, hari nie nak luahkan manusia zaman sekarang.

Pelik betullah dengan manusia zaman sekarang, pandai berjanji tapi mungkir janji. Saya pernah kenal dengan kenalan nie, pandai juga berkata-kata tapi awas ada juga kemarahan dia pada seseorang bila tak ada kesabaran. Saya juga tak pernah nak berharap seseorang itu merisik saya andai dirinya tidak bersungguh, saya paling benci pada sikap yang tidak menghormati perasaan perempuan. Bak kata kebanyakkan orang "jangan menyakiti perempuan kerana perempuan harus dilindungi" tapi saya dapati ramai yang kecewa kerana cinta, patut ke hati perempuan dipermainkan? Wahai kaum Hawa, haruslah kamu bersabar, tabah dan redha apa yang berlaku kerana cinta manusia ini hanyalah sementara. Andai dia benar-benar cinta dan sayang kita, haruslah dia mencintai kita kerana Allah dan haruslah menikahi kita dengan segera. Jangan kerana janji manisnya, kita sudah cair. Belum tentu lagi cinta itu milik kita, jangan sesekali berharap pada lelaki yang hanya pandai menabur janji. Orang yang benar-benar cinta dan sayang kita, dia pasti ajak kita alam perkahwinan. Insya'Allah! Allah akan merestui hubungan itu sampai menuju ke Syurga. Wahai kaum Adam, janganlah kamu menaburkan janji pada kaum Hawa yang terlalu lemah. Kamu sepatutnya melindungi kaum Hawa, bukan menyakitinya. Jika Kamu benar-benar cinta dan sayang dirinya, biarlah kerana Allah dan ajaklah dia ke alam perkahwinan dengan segera. Semoga diberkati apa jua urusan kamu, terimalah dia seadanya dan bimbinglah dia sebaik-baiknya menjadi isteri yang solehah.

Bukan hal diatas sahaja yang saya nak luahkan, ada ke patut di minta tolong tapi buat tidak mengerti. Ingatkan dapat juga meringankan beban pertolonganku itu tapi rasa sedih pula berputik dihati sebab tak ada respon. Akhir sekali, saya minta pertolongan dari kawan saya yang lain. Alhamdulillah! tak mengapalah! kalu orang lain tak dapat tolong, masih ada lagi yang boleh menolongku. Erm.. saya taklah berdendam tapi berkecil hati sahaja dan kerana tak mahu berprasangka, saya anggap dia ada prinsip tersendiri kenapa dia tak ada respon untuk menolong saya. Apa pun saya doakan moga dia diberkati dan dilindungi walaupun saya tak mengenalinya tapi dia tetap saudara Islam kita kan.

Nak dijadikan cerita, masih ada lagi orang yang tidak tahu bersyukur. Erm.. saya pernah juga mengenali beberapa kenalan dengan sekadar chat sahaja, itu pun secara kebetulan. Orang bertanya, jadi saya jawablah dengan jujur tapi saya hairan bila ditanya kerja ke? study ke? dengan tiba-tiba diketawa pula bila jawab dengan jujur. Kenapa tidak ditanya sahaja kenapa orang itu tidak kerja ataupun study. mungkin dia ada sebab tersendiri. Ingat! janganlah tertawakan seseorang, mentang-mentang kamu berasa hidup kamu senang dan jangan ingat Allah tidak boleh tarik balik rezeki kamu itu. Kamu sepatutnya bersyukur apa yang kamu ada, bukan menyindir orang tidak tentu pasal. Saya hairanlah dengan orang sekarang, dah dibagi kehidupan senang tapi tidak tahu bersyukur nikmat yang Allah berikan padanya. Walaupun saya orangnya simple, tidak belajar tinggi macam orang lain tapi saya tahu untuk bersyukur dan bersabar dengan ujian yang Allah berikan pada hamba-Nya kerana saya tahu Dia menyayangi saya sebab itu saya tidak kisah Allah menimpa ujian pada saya sebegini walaupun saya sudah berusaha tapi ada pula yang mengahalang. Jadi saya tetap bersabar dan bersabar, mana tahu disebaliknya Allah memberikan saya yang lebih baik lagi. Bersyukurlah apa yang ada pada kita dan redha sahajalah apa yang berlaku, jangan sesekali kita mengeluh nasib kita kerana Allah paling tak suka orang seperti itu. Berdoa, berusaha, tawakal, sabar adalah jalan terbaik buat kita, insya'Allah! semoga kita diberkati, dilindungi dan dimakbulkan hasrat kita nanti. Allah memberikan kita masalah dan Dia juga memberikan jalan penyelesaian pada kita, maka kita haruslah bersyukur pada-Nya kerana Dia lagi masih menyayangi kita. Sebelum saya mengakhiri, saya memohon maaf jikalau berbicara saya ini ada salah dan silap dan marilah menyebut seketika; Subhana'Allah! 33x, Alhamdulillah! 33x, Allahu' akbar! 33x, Laailaaha' illallah 33x.




No comments:

Post a Comment